Loctite Wel/Niet

Stel hier je technische vraag over de MMX

Loctite Wel/Niet

Berichtdoor Green Devil » Di 25 Dec 2012, 11:37

Graag hoor ik van jullie of jullie wel of geen loctite gebruiken op jullie MMX
en zo ja, waar allemaal?
ikzelf ben van de baja steeds meer gewend geraakt om helemaal niks meer te gebruiken. omdat het toch niet los trilt, en omdat ik na gebruik van loctite nog wel eens een imbusje dol draaide.
in een vol alu auto denk ik echter dat eea wat sneller los trilt.

Dus aan jullie de vraag waar gebruiken jullie locite op de auto zelf?
en waar op de motor/uitlaat bevestiging enz..

Gr Remko (En natuurlijk Fijne dagen gewenst allemaal!!!)
Gebruikers-avatar
Green Devil

Re: Loctite Wel/Niet

Berichtdoor Snabbel » Di 25 Dec 2012, 12:07

Hoi Remko,

Het is wat verschillend, wat ik zie. Persoonlijk gebruik ik overal loctite, op de centrale bout en moer van het vliegwiel en de koppeling na.
Minimaal blauw 543, maar ook rood als het afstelbaar moet blijven 542. Wielmenemers en tandwielen zelfs groen 2701.
Dat moet je warm stoken om los te krijgen. Soms zie je mensen er dan een brander er op zetten, totdat het er bijna afbrandt. Dit moet je niet doen! De structuur van het alu veranderd dan.

Mocht je groene loctite los willen krijgen, dan rustig verwarmen. Beetje speeksel op je vingen en het onderdeel daarme aanraken. Blijft het vocht op het onderdeel zitten, en zie je het er af verdampen, nog een beetje warmer. Sist het vocht er gelijk af, dan is het warm genoeg. Dit is zo'n 140-150 graden.

Ge je verder, dan verniel je de T6 behandeling van het alu, wat dan eigenlijk weer opnieuw zou moeten. Daar hebben de meesten de oven niet voor! Dat niet alleen, lagers mogen (meestal) ook niet warmer worden dan 185 graden! Daarboven verander je ook de hardheid van het lagermateriaal, wat opstropen van de loopvlakken veroorzaakt.
Snabbel

Berichtdoor Ser » Di 25 Dec 2012, 12:19

ik zelf gebruik geen loctite.. wel controleer ik na elk tankie rijden of het eea nog vast zit. Tot op heden gaat dat nog goed.. ben weleens een boutje kwijt geraakt maar dit heb ik persoonlijk liever dan een bout dol draaien of werken met het verwarmen ervan.

of het goed is weet ik niet.. maar hier voel ik mezelf het lekkerst bij en werkt prima daar gaat het uiteindelijk om.
wees de verandering die je in de wereld wil zien..
Gebruikers-avatar
Ser
Beheerder

Website: http://www.bigscale010.nl/
Auto: Elcon MMX
Zender: Futaba 3PKS

Berichtdoor Oscar » Di 25 Dec 2012, 12:30

Loctite, ik gebruik het wel bij de wielmeenemers en de tandwielen, ik zou niet willen dat dat losloopt tijdens een wedstrijd, al veel te vaak meegemaakt (met een ander merk).
Maar alles wat al met een veerringetje vast zit heeft geen extra loctite nodig.
Ik gebruik op de tandwielen blauw, en alleen op de wielmeenemers achter 2 busjes met groen en 2 met blauw.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Oscar

Auto: MMX HN SCRT10
Zender: M11x
Club: Raco2000

Berichtdoor Snabbel » Di 25 Dec 2012, 13:31

Ik ben misschien inderdaad wat paranoia. Komt uit mijn benzine heli periode. Boutje los was gelijk een crash van € 1000,- Dat wil je niet.
Snabbel

Berichtdoor fast wil » Di 25 Dec 2012, 14:57

ik gebruik overal loctite behalve inderdaad koppeling, vliegwiel en de 4 boutjes aan de zijkant voor het motortje.
Voor de rest overal 243. Kan niet zijn dat je uitvalt of iets kapot rijd door een loslopend boutje!!
Wel gebruik ik ook overal torx boutjes! Sommige moet ik los stoken, maar dat zijn er maar een paar en is inderdaad zo gepiept. Had inderdaad ook veel last van boutjes waar de koppen van dol gingen bij baja en Hormann, maar met torx nog nooit last van gehad.
klik op de banner voor een bezoekje aan onze website best-racing.nl
Afbeelding
Gebruikers-avatar
fast wil

Berichtdoor Onno » Di 25 Dec 2012, 15:18

Voor mij is het alles in blauw behalve de bouten met veerring, die zijn bedacht om geen loctite aan te smeren.
De verzonkenkoppen onderin het chassis kun je echt miniem blauw gebruiken en er zijn er bij in de top die het geheel laten. Zelf ga ik voor zeker en doe miniem wat op de schroefdraad bij bouten met verzonken koppen.
uitzondering is dan weer de bouten waarmee fusees vastzitten vooraan. Die gaan redelijk ruim in de blauw, zeker de onderste wil nog wel eens een eigen wil hebben.
Wielmeenemer achter is het voor mij 2 met groen en 2 in de blauw, tandwielen Z1 en Z3 net zo.
Groen kan prima maar je moet niet de boel in willen dopen, geldt ook voor blauw. En zorgen dat er enkel wat op de schroefdraad zelf zit en niet tussen bv meenemer en as zelf komt.
Maar het is voor ieder verschillend en je moet doen waar je je lekker bij voelt.
I like my soup hot, with balls and letter noodles !

Afbeelding
Onno

Berichtdoor Kristiaan » Di 25 Dec 2012, 23:19

Hier ook alles in de loctite, tandwielen + meenemers achter groen.

Mijn mening:
Gebruik loctite!
Het scheelt gewoon echt schade,ik heb al zo vaak gezien dat er door het loslopen van boutjes dingen stuk gaan.
Als er een tandwiel losloopt gaat dat behoorlijk te keer op de tussenas of koppelingsklok, vervolgens zijn die gaatjes ovaal en zit het vol bramen.. dan heb je pas een probleem en waarschijnlijk zijn de kosten van een potje loctite er dan ook al uit.

Oja, nog een tip:
Loctite bij de automaterialen handel kost klauwen met geld.
Zelf bestel ik al lang af en toe eens wat bij Hobbyking, daar hebben ze dus ook loctite in exact dezelfde potjes als het echte spul. Enkel kost het daar geen 50/60 euro maar slechts $0,99..
En daar blijven je boutjes ook mee vast zitten hoor, mijn hele auto zit ermee in elkaar :roll:
Afbeelding
Elcon Models | G4z Power | G4z Grafix | BoosterPipes
Kristiaan

Auto: Elcon MMX
Zender: Sanwa M11x
Transponder: 4305430

Berichtdoor Snabbel » Wo 26 Dec 2012, 09:40

Zo veel mensen, zo veel antwoorden. Pff... En daar dan het juiste uit halen. Persoonlijk ben ik het natuurlijk met Kristiaan eens! Één keer een schokbreker bout in de onder draagarm er zo ingedraaid, omdat iemand zei dat er al een veerring op zit dus geen Loctite nodig. En jawel, die liep dus los, met gelukkig alleen maar een verloren bout. Ik zie te vaak mensen uitvallen met iets los gelopen. Dat vind ik dan jammer. Is soms wat lastiger los draaien. Goed passend gereedscahp is dan wel belangrijk.
Snabbel

Berichtdoor Green Devil » Wo 26 Dec 2012, 14:41

Bedankt voor al jullie antwoorden!
ik ga de beste tips er tussen uit halen, en dan ga ik er mee aan de slag..
tandwielen had ik al vast zitten met blauwe loctite, maar ga nu toch maar wat meer vast zetten.
betreft de tip van Hobbyking. dat is een goede!!

Gr Remko
Gebruikers-avatar
Green Devil

Terug naar Vraag en antwoord