dubbele of enkele stuurservo (Hitec 5755)

Stel hier je technische vraag over de MMX

dubbele of enkele stuurservo (Hitec 5755)

Berichtdoor snelle robbie » Do 03 Jan 2013, 22:07

Ik ben eigelijk benieuwt wat het merkbare verschil is tussen 1 of 2 stuur servo's

Ik heb zelf altijd met 1 gereden maar zie steeds vaker mensen met 2 stuur servo's

Heeft dit te maken met snelheid?
Of is de houd kracht bij maximaal sturen groter?

GR Robert
snelle robbie

Auto: Elcon Cleon MMX
Zender: Sanwa M11X
Club: Mach-One
Transponder: 6583386

Re: dubbele of enkele stuurservo (Hitec 5755)

Berichtdoor AJB » Do 03 Jan 2013, 22:17

Mijn ervaring:

op Rcao afgelopen jaar twee savox servo's achter elkaar kapot die 40 kg dingen...werd boos en heb er ter plekke 2 rhino 4 servo's ingezet. Toen ik de baan weer opging had ik echt heel erg het idee dat hij veel meer stuur had, snelheid scheelde het niet volgens mij.. De veer op de servo saver kan ook een stuk strakker waardoor hij het stuur ook vasthoud, de kracht wordt immers over twee servo's verdeeld ?

Enige nadeel en dat heb ik ook al gehad is dat met twee servo's erop en als er dan 1 uitvalt/kapot gaat meestal de andere ook de geest geeft.. Je merkt natuurlijk wel als er één mee ophoudt maar in een wedstrijd zet je hem dan echt niet gelijk stil langs de kant ;)

Denk dat ik dit jaar gewoon weer met één servo aan de slag ga en dan een brug eroverheen van JFC om de kracht op de servo as te verkleinen..
JB

Afbeelding
Gebruikers-avatar
AJB
Beheerder

Website: www.borgauto.nl
Auto: Elcon Cleon MMX
Zender: Sanwa M11X
Club: HMRC
Transponder: 8238909

Berichtdoor brusen » Do 03 Jan 2013, 22:28

Op advies van Jos ook eens 2 stuurservo's geplaatst en de servosaver strakker gezet, werkt perfect. Je moet wel de servo's programmeren als je de Y-kabel gebruikt ;)

Het gebruik van 2 stuurservo's heeft ook te maken met je gewichtsverdeling en ondergrond

zie ook: http://www.elconforum.nl/viewtopic.php?f=12&t=9

Andere berichten die wel even het vermelden waard zijn:

Beste M11x gebruikers

Gisteren dus mijn 2 stuurservo's geplaatst zonder Y-kabel, alles netjes uitgetrimd en het werkt perfect met de c-mix... Ik ben echter toch van mening dat het met een Y-kabel beter zal zijn. Zover ik kan zien loop je namelijk tegen enkele beperkingen aan indien je de 2e servo op aux aansluit:

Doordat alle extra functie zoals Dualrate / Exponential / Adjustable rate controle / Servo Speed alleen op de master ST werkt zal de Slave AUX dit niet doen

End point adjustment en de trimfunctie zijn de enige mogelijkheden die overblijven.

1) Daarbij moet je inderdaad wel opletten dat je als je de EPA op ST aanpast, dat dit ook wordt gecorrigeerd in de c-mix.
2) Om de op AUX te kunnen trimmen moet je eerst in de brake mix ch3 op ACT zetten.

Ik ben dus opzoek naar aanvullingen van andere M11x gebruikers of ik het juist heb ? Het kan natuurlijk ook zijn dat ik iets verkeerds heb gedaan,...

Heb ik even geluk :mrgreen:

Zojuist op Ebay voor €40,- incusief verzenden de Hitec HFP-25 Digital Servo Field Programmer & Tester op de kop getikt...
Nu kan ik dus al mijn digitale servo's programmeren:
1) EPA instellen voor mijn servo ch4 voorrem zodat die niet meer meebeweegt tijdens het sturen (c-mix)
2) Failsafe instellen op mijn remmen ch2 en ch4 om overbelasting te voorkomen
3) De 2 stuurservo's corrigeren om gewoon de Y-kabel te kunnen gebruiken zodat ik alle functies van mijn zender (m11x) optimaal kan gebruiken

Afbeelding

Succes Brusen
Afbeelding BruSen
Gebruikers-avatar
brusen

Berichtdoor Kristiaan » Do 03 Jan 2013, 23:49

Hier ook een voorstander van 2 stuurservo's.
Sinds ik Elcon rijd, half 2011 dus, rijd ik met dezelfde 2 Hitec HS5755's op het stuur.
Inmiddels vele wedstrijden verder doen ze het nog prima!
Er zit misschien wat meer speling op de as maar dat lijkt me logisch na anderhalf jaar wedstrijdgebruik.
Afbeelding
Elcon Models | G4z Power | G4z Grafix | BoosterPipes
Kristiaan

Auto: Elcon MMX
Zender: Sanwa M11x
Transponder: 4305430

Terug naar Vraag en antwoord