Motor blok tuning

Stel hier je technische vraag over de MMX

Motor blok tuning

Berichtdoor Green Devil » Ma 10 Dec 2012, 20:17

Hoi,

ik heb net een nieuw 4boutertje gekocht, 23cc. van CY. voor op de MMX.
echter mijn oude 26cc blokje heeft nog best wat compressie en is nog niet rijp voor de vuilnis.
nu zat ik te denken om zelf met de dremel eens wat te gaan freubelen om wat meer pk-tjes uit het blokje te halen. Eigenljk voornamelijk meer koppel, topsnelheid vind ik van minder belang.
Misschien is het wat te hoog gegrepen om dit zelf te willen, maar in het ergste geval is het blokje toch rijp voor de vuilnis, en in het beste geval heb ik een leuk blokje voor erbij. Met een lekker beetje pit.. en wat lol gehad met de dremel.

ik heb aardig wat zitten lezen op internet, en er zijn vele topics met plaatjes te vinden van mensen die her en der wat slijpen aan de blokjes, maar ik kan eigenlijk nergens goed vinden welke aanpassingen welk effect hebben. dingen die je kan doen zijn oa aanpassingen aan de spoelpoorten, inlaat, uitlaat, carter, zuiger, krukas enz.. overal kan je wel wat breder, hoger, lichter of groter maken.. maar wat kan ik nou vrij eenvoudig doen om wat meer koppel te krijgen.
het hoeft allemaal niet te extreem, maar lijkt me wel leuk om enig resultaat te gaan merken.

dit http://bigscale-tourwagens.be/tuning.php?page=5 is een leuk voorbeeld, maar geen idee of het geschikt is voor offroad, en welke dingen ik zou kunnen kopieren met de dremel.
of is het verstandig om gewoon een oud getuned blokje te pakken (bv een G4z ofzo) en die goed te bestuderen en te proberen te kopieren.. of misschien is het wel verstandig er helemaal niet zelf aan te beginnen?? iemand ervaring?

Alvast bedankt voor de input,

Gr Remko
Gebruikers-avatar
Green Devil

Re: Motor blok tuning

Berichtdoor Green Devil » Ma 10 Dec 2012, 20:46

voor een hele hoop technisch engelse uitleg over hoe 2 takt tuning nou werkt, hier een mooi oud boekie..
http://www.edj.net/2stroke/jennings/2stroketunershandbook.pdf
Gebruikers-avatar
Green Devil

Berichtdoor brusen » Ma 10 Dec 2012, 23:55

Green Devil schreef:Hoi,

dit http://bigscale-tourwagens.be/tuning.php?page=5 is een leuk voorbeeld, maar geen idee of het geschikt is voor offroad, en welke dingen ik zou kunnen kopieren met de dremel.
of is het verstandig om gewoon een oud getuned blokje te pakken (bv een G4z ofzo) en die goed te bestuderen en te proberen te kopieren.. of misschien is het wel verstandig er helemaal niet zelf aan te beginnen?? iemand ervaring?

Alvast bedankt voor de input,

Gr Remko

Dit voorbeeld is voor een blokje dat op een boot moet, heeft dus een heel ander toeren en vermogen dan je voor offroad nodig hebt. Ik ken het topic uit BSF en hier staan ook andere goede voorbeelden die RonW (RoteQ) en Harrie (pitstop) met elkaar uitwisselen.

Goed topic en ben benieuwd naar de mogelijke opties die ze met ons willen delen. Ik heb namelijk nog een CY 2 bouts 23cc liggen waar ik ook wel eens aan wil knutselen :mrgreen:
Afbeelding BruSen
Gebruikers-avatar
brusen

Berichtdoor Chris » Do 13 Dec 2012, 22:14

Green Devil:
Die link van je is inderdaad van een zenoah PUM.
Das watergekoeld voor boten dus.
Om nu iets te kopieëren lijkt me weinig voldoening geven.
Het is toch veel leuker als je alles zelf hebt uitgezocht?
Zo puzzelen uit een boek en door experimenteren zo heb ik het gedaan.
Chris

Berichtdoor Green Devil » Vr 14 Dec 2012, 18:07

Chris,

fijn om te horen dat ik dus beter het boek kan bestuderen dan naar die PUM kijken.
iets kopieren is inderdaad helemaal niet zo leuk, maar om mijn blokje te verprutsen ook niet, dan kan ik hem beter verkopen en het geld besteden om mijn nieuwe blokje te LATEN tunen.
Ik zocht eigenlijk gewoon wat tips en tricks betreffende tunen, ben erg benieuwd welke aanpassingen welk resultaat hebben. En dan kan ik zelf kijken wat voor mij haalbaar is voor mij om aan te beginnen, zonder van te voren al te weten dat het resultaat een verprutst blokje is.
ik snap dat de echte tuners ook niet zomaar de geheimen van de smit willen vrijgeven, maar een paar tips in de goede richting zouden toch best op dit forum passen?

Gr Remko
Gebruikers-avatar
Green Devil

Berichtdoor fast wil » Vr 14 Dec 2012, 20:55

Het is bijna niet mogelijk om tips te geven.
Wat zou je willen horen? Hoe wat waar je moet dremelen?
Dan geeft de tuner juist al zijn info weg.
Ik denk dat je niet kunt verwachten dat een tuner tips geeft.
Maar wat je altijd kunt doen, is je motor en lagers in topconditie houden. De lagers aan de koppelingsklok willen nog wel eens voor vermogensverlies zorgen. En alle lagers die daarna komen zijn eigenlijk ook belangrijk. Het vermogensverlies dat daar optreed word vaak onderschat. Ook het differentieel goed en soepel laten lopen is erg belangrijk.
Ik heb lang rond gereden met een standaard blokje, met alleen een mooie uitlaat erop, scheelt al een hoop.
klik op de banner voor een bezoekje aan onze website best-racing.nl
Afbeelding
Gebruikers-avatar
fast wil

Berichtdoor brusen » Vr 14 Dec 2012, 23:00

@ fast wil

Goede BASIS is zeker net zo winstgevend, heb inderdaad net een nieuwe koppelingsklok met lagers erop gezet... Loopt weer als een zonnetje. Ben benieuwd naar je bevindingen van de uitlaat ;)
Afbeelding BruSen
Gebruikers-avatar
brusen

Berichtdoor Onno » Za 15 Dec 2012, 02:15

Zelf beetje dremelen en eens proberen kan echt geen kwaad.
Als je eens begint heel simpel je uitlaatpoort wat omhoog te trekken en iets breder te maken bovenin, zul je merken dat het ding zeker anders loopt en vooral doorloopt. Als je vooraf met een stift even aftekent dan weet je "ongeveer" hoe ver je kan gaan.
Een mm ophalen kan je rustig doen en verpruts je echt niet zomaar je cilindertje mee.
Je bouwt hem terug gaat weer rijden en dan merk je wel wat je ervan vind. Volgend keer kun je er wellicht nog wat meer uitdremelen, weer terugbouwen enz. En je komt dan vanzelf een keer op het punt dat je beter niet verder had kunnen gaan. :D
Dat is dan een beetje leergeld. Maar zo schrikbarend is een nieuwe cilinderset ook weer niet qua kosten...

Je kan het ook zoeken in boeken of het www en dan zul je al snel vinden dat je relatief eenvoudig een cilinder kunt "mappen" en als je er wat tijd en zoekwerk aan besteed dat je hem dan ook berekend kunt optimaliseren. Zowel inlaat als uitlaat. In de uitlaat dremel je wat makkelijker en kun je als je een beetje oplet dat rustig zelf ook doen, ook een eerste keer moet dat niet zo moeilijk zijn.
De inlaatpoorten aanpakken, dan zul je als je dat voor het eerst doet ook zeker makkelijk een "uitschietertje" mee gaan maken. Je spoeling optimaliseren is een wat complexer verhaal. Maar waar een wil is is een weg.

Je kan ook van veel tuners voorgetunede cilindersets kopen. Dan weet je in elk geval zeker dat je iets beproefds koopt.
G4Z heeft ze in diverse soorten en smaken. Anderzijds het een keerzelf doen is leuk en je kunt ook zelf snel een prima resultaat halen. Zorg verder voor een verse zuigerveer en goede pakkingset (dun of zonder pakking je cilinder monteren met enkel wat vloeibaar) doet zeker wat in combi met dat uitlaatpoortje.
Onno

Berichtdoor Green Devil » Za 15 Dec 2012, 09:13

Bedankt Onno,

dat is een antwoord waar ik een beetje naar zocht! zonder meteen allees weg te geven toch een opbouwend verhaal!
ik ga er zeker mee aan de slag!
koppelingsklokje zit ook net in de nieuwe lagers, en ook het diff heeft een nieuw lager. dus daar ligt het nu niet aan.
En als het goed is stuur je me vandaag of morgen ook een mooi uitlaatje op, dus daar mee heb ik volgens mij alle ingredienten in huis om goed weer los te gaan!

Gr Remko
Gebruikers-avatar
Green Devil

Berichtdoor Onno » Za 15 Dec 2012, 21:37

Ja zag dat je gaat Boosteren :D
Het is dan denk ik wijs eerst die uitlaat uit te proberen. Dan weet je ook wat die pijp doet en niet dat je nu de dremel erin kwakt en daarna jezelf afvraagt is dat nu de pijp of heb ik dat gedaan?
Daarna kan je altijd nog een keer wat weghalen en proberen.
Is echt niet zo moeilijk en op die plek als je niet teveel doet, dan kun je er niet al teveel aan verprutsen en toch winst boeken met een simpele handeling.
I like my soup hot, with balls and letter noodles !

Afbeelding
Onno

Volgende

Terug naar Vraag en antwoord