2 stuurservo's

Stel hier je technische vraag over de MMX

2 stuurservo's

Berichtdoor brusen » Wo 28 Nov 2012, 03:51

Een verzamel topic met vraag en antwoord:

Even een vraagje, moet bij dubbele stuurservo's altijd met een y-kabel gewerkt worden? Of kan de het ook dat de 1e Servo op St. Uitgang wordt gezet en de 2e Servo op de aux1uitgang. En dan via een mixfunctie aansturen? Zender is de Sanwa mx11. Kan in het menu namelijk geen mix functie voor stuur vinden , wel voor brake..

Kan beide.

Met de M11x mbv je cmix en 3de kanaal bv voor je stuur benutten. Je moet dan wel goed weten wat je doet.
Het mooie is als je het zo doet dat je de servos mooi in nulstand kunt trimmen en zo optimaal de kracht benut van beide servos en de armen netjes dezelfde cirkel kunt laten draaien. Dit is essentieel voor een goede werking met dubbele servos. Staan de hevels beide wat naar achter of wat naar voren dan is de afgelegde weg verschillend met L/R sturen en staan de servos elkaar tegen te werken en benut je hun kracht niet optimaal. In extreem geval zou je ze onafhankelijk op een rechter en linker wiel kunnen benutten, dan kun je zelfs je toe-out/in wijzigen op de stelling. maar wrs is je wagen niet op die manier gebouwd.
Gevaar is ook direct dat als het aan elkaar vast zit (en dat zal wel het geval zijn) is dat als je de trim versteld je 1 servo versteld. je moet dus dondersgoed weten waarmee je bezig bent en hetzelfde dan ook veranderen in je mix programma. Gevolg van verkeerd verstellenis dat beide dan continue tegen elkaar werken en duwen/trekken. Wie van de 2 servos wint zie je na verloop van tijd vanzelf, de andere kan dan in de prullie.

Met Y-kabel is wat risicolozer wat dat betreft, maar die staan sowieso per definitie tegen elkaar in te werken als je dat zo blind aan elkaar knoopt. In de regel overleven de servos dat wel omdat het minimaal is wat ze elkaar in de weg zitten, maar optimaal benutten doe je ze zo uit de doos zeker niet. Beste is als je die weg gaat dan je servos via een instelapparaat zoals bv multiplex heeft netjes vooraf af te stellen. zodat alles netjes recht staat, uitslagen juist zijn, snelheden gelijk etc.

Voor wie mijn opmerking mbt "afgelegde weg en een cirkel" niet tot zich liet door dringen, of het niet 1-2-3 voor zich ziet. Voor hen link ik hier naar een ander forum / info pagina.
Daarin is dit zo uitgebreid en netjes omschreven (helaas wel engels) dat ik vurig hoop dat de moderatoren de link accepteren en in leven laten.
Met name de animaties verduidelijken daar heel veel en geven de essentie weer.
Ik weet dat het niet gebruikelijk is te linken naar een ander forum, maar hopenlijk snappen jullie het belang, zou veel uitgefikte servos kunnen besparen...
Alvast dank.

Hoe simpel een cirkel ook lijkt, ik denk dat dit basisbegrip misschien wel het meest essentiële is om de veel zaken goed te kunnen doorgronden en verklaren. Ongetwijveld zullen velen niet stilgestaan hebben bij de werking of misschien beter uitwerking van een cirkel op bewegingen die plaats vinden.
Het is niet enkel handig voor je servos, maar ook zeer nuttig om vele andere dingen te kunnen begrijpen die je in je modelwagen terug vind.
Je kunt op wat plaatjes klikken en ziet de animaties bewegen wat veel verduidelijkt, waarom, hoe en wat. ook als je engels niet zo super is de moeite waard die plaatjes eens te klikken en goed te kijken wat er gebeurt.

Link naar een cirkel, hoe werkt dit?
http://www.rctek.com/technical/handling/circle.html

Mvg
Onno
Afbeelding BruSen
Gebruikers-avatar
brusen

Terug naar Vraag en antwoord